Zelfzorg

Hoe ziet Elke zelfzorg?

Hoe zie ik zelfzorg, op verschillende manieren, mijn tips en wat er voor mij werkte.

Ik herinner me nog mijn laatste bezoek in haar huis, ze ging verhuizen, naar een service-flat. Met haar huis op te ruimen kwam ze vele mooie herinneringen tegen. Ze had een boek gemaakt, over haar leven. Samen bladerden we erdoor, en zo leerde ik ons moemoe heel anders kennen.

We komen ook bij foto’s van haar als jonge moeder van 6 kinderen. Ik vroeg haar, hoe deed je dat toch? ‘Ach’ zei ze. ‘Vroeger was alles anders, er moést niet zoveel. Jullie moeten zoveel. Extra tijd met de kinderen, leuke dingen gaan doen, samen spelen,… daarnaast moéten jullie sporten, bewegen, naar de yoga en dan is er ook nog de me-time.” (zo zei ze het niet, maar ik weet zeker dat ze dat zo bedoelde)

“Vroeger deed je gewoon, je stond op, maakte de kinderen klaar, ik deed het huishouden, maar dat was het ook, er waren helemaal niet zoveel verplichtingen en we hadden ook geen gsm, die ons vertelde wat we moesten doen.”

Nèt nu ik wil schrijven over zelfzorg, schiet me dit gesprek te binnen, wij hebben zoveel meer aan en in ons hoofd de hele dag. Zelfzorg is dan toch wel, even al die prikkels kunnen uitschakelen.

Hoe zie ik dat nu, zelfzorg?

Volgens mij is er de gemakkelijk invulling.
Zelfzorg is voor jezelf zorgen. Even gemakkelijk wordt er deze tijd tegen je gezegd: ‘Je moet ook goed voor jezelf zorgen hoor.’ Uiteraard is dit veel gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Zelf-Zorg: 2 woorden. Als ik kijk naar zorg: zorgen, zorgen voor, er zijn, continu, klaarstaan, paraat staan. Maar ook zorg van: een zorg, een bezorgheid, zorgen maken.

Soms is zelfzorg, ook een echt zorg, een bezorgdheid, want als je al hard aan het zorgen bent, hoe kan je dan ook nog goed voor jezelf zorgen? Zorgen vraagt immers veel energie.

Hier in de streek wonen veel mensen, die hier zijn komen wonen omdat het een vlotte verbinding is, dichtbij Leuven, Antwerpen, Mechelen en Brussel. Handig voor het werk, maar vaak ver weg van de vrienden en familie. Niet zo’n een probleem als er nog geen kinderen zijn. Maar eens een kind is het voor veel mensen fijn, om last-minute, ongepland iemand te kunnen inschakelen om even een ommetje te kunnen maken.

Zelfzorg dat is geen vakantie aan een wit strand, geen citytrip naar een trendy stad. Zelfzorg dat is, als het nodig is, even kunnen wegglippen, Wegglippen naar uit waar jij van oplaadt, waar jij energie van krijgt. Een belangrijke factor daar bij is, dat het ook ongepland moet kunnen. Hoe fijn zou het zijn iemand te kunnen bellen, als jij wat oplaadtijd nodig hebt.

Zélf-zorg, hmmmm dat klinkt ook als iets wat je echt zélf moet doen. Wat als je te moe bent om er nog maar aan te beginnen denken? Uiteraard kan je hulplijnen gaan inschakelen. Ik gun het jou om die hulplijnen al te vinden voor je kindje geboren is. Denk nu al even na over de dingen waar jij energie van krijgt, maak er alvast een lijstje van. Als het wat moeilijker is, dan hoef je alvast geen energie steken in te zoeken wat jou energie geeft. Als je op een uitdagend moment, plots nog iets moet verzinnen, dan is dat al genoeg om er geen energie van te krijgen.

Zelfzorg is zorgen, zorgen voor kan energie geven. Denk eens terug aan een moment dat je mee voor iemand iets fijns gedaan hebt, iemand geholpen hebt. Je krijgt er energie van. We noemen dat een helpers-high. Zo een beetje als de runner’s-high, maar dan door iemand te helpen. Durf ook zeker zelf hulp te vragen, als je niets vraagt, dan ontneem je iemand anders die helpers-high.

Zorgen voor kan soms ook energie vragen. Ook je energievragers kan je in kaart brengen. Energievragers zijn er naast energiegevers. De balans hierin zoeken is de uitdaging. Vraagt zorgen voor te veel energie, moet je het even niet doen. En andere laten zorgen. Sommige energievragers kan je ook (tijdelijk of voor altijd) niet meer doen.

Is het zondagavond een ongeschreven regel dat jullie met de hele familie samenkomen? Iets waar je een hele week naar uitkijkt? Zeker blijven doen. Kijk je er eerder tegen op, ben je nu al aan het denken, hoe je dat gaat klaarspelen, ben je nadien heel moe? Zelfzorg is, dan even deze energievrager niet doen.

Want als je er niet vrolijk van wordt, moet je het niet doen. 

Mijn tips voor zelfzorg:

  • Zorg dat er niet te veel loep-jes opstaan. Wat is een loep-je. Een loep-je je een ping zijn op je gsm, een mail die je niet ging lezen, maar toch even opklikt, je gaat niet antwoorden, maar in gedachten ben je tijdens het koken, al een heel antwoord aan het verzinnen. Dan gaat de bel, de postbode met een aangetekende brief, een nieuw loep-je, wat zou het zijn,… Daar de meldingen op je gsm uit te schakelen vermijd je al wat loep-jes
  • Weet goed wat je energiegevers en energievragers zijn. Noteer ook je kleine energiegevers. 5 minuten alleen op de wc zitten, kan voor sommige veel energie geven. Je handen wassen met een heerlijke handzeep (dankjewel Rituals) werkt ontspannend.
  • Maak een lijstje van mensen die je hun helpers-high niet wil ontnemen.
  • Ga naar buiten, forceer jezelf, frisse lucht doet wonderen
  • Lach! Is het moeilijk? Ik was onlangs op de schaatsbaan, lachen gegarandeerd want al die onwennige mensen op het ijs.
  • Beleef kleine, fijne momentjes heel bewust. Ruik aan dat kopje verse koffie, voel de warmte met je handen.
  • Kijk rond met een verwonderde blik, kijk goed om je heen.
  • Adem, adem bewust met je buik terwijl je je schouders goed naar beneden laat hangen
  • Praat, vertel je verhaal.
  • Zoek iemand die luistert, echt luistert.
  • Twijfel je: zou ik dit nu doen? Denk aan: “Als je er niet vrolijk van wordt, moet je het niet doen”
  • Beweeg, ook al vraagt dat energie om te starten, je haalt er nadien ongelooflijk veel energie uit. Bewegen kan gewoon te voet naar de bakker gaan zijn. Zoek het niet té sportief.
  • Vraag je partner of die je wil masseren
  • Telefoneer met een goede vriendin, leg je baby eerst lekker dicht bij jou in de draagdoek. Loop wat rond tijdens het telefoneren, je baby zal blijven slapen.
  • Koop de kaartenset Verbindend opvoeden, je vindt er 52 concrete doe-opdrachten, één voor elke week van het jaar, tips rond zelfzorg, verbinding en plezier.
  • Kom naar onze maandelijkse Mama Baby Babbel – Maman Kaffee . Samen met andere mama’s babbelen we over alledaagse dingen die ons bezighouden, uiteraard met een kopje koffie, thee of fris en een stukje taart erbij. Heel verbindend, heel geruststellend en een vroedvrouw die is er altijd bij voor wat tips en trics en veel ondersteuning.
  • Nina Mouton, gezinspsychologe gekend van haar columns op radio 1 komt op 12/2/19 een lezing geven over zelfzorg. Ook jij kan erbij zijn. Meer info en inschrijven.

Wat bracht mijzelf meer zelfzorg?

  • 2 boeken: Nooit meer te druk van Tony Crabbe en Fokking druk van Thijs Launspach.
  • Een oudertraining Positief denken bij Wendy Depree van Leer positief denken. In een klein groepje van een aantal moeders gingen we samen op pad, kregen we concrete handvaten en kreeg we een warm gevoel door herkenbare situaties te bespreken.
  • Iemand die naar mij luistert
  • Steun van mijn man, mijn kinderen, familie en vrienden.
  • Vaak ‘uit’ kunnen staan.
  • Op vakantie gaan zonder gsm.
  • Investeren in een goed fototoestel en mijn kleine gelukjes te fotograferen.
  • Terug starten met bewegen, een uur pilates per week en een spinning fiets in de living
  • Lachen en humor
  • Begrip van jullie, omdat ik niet meer elke dag aan het werk ben. Dat begrip betekende enorm veel.

Veel liefs, Elke