Zijn zwangerschapsvitamines nodig?

De voeding die je baby te eten krijgt tijdens de zwangerschap en gedurende de eerste jaren van zijn leven is cruciaal voor zijn gezondheid op latere leeftijd. Zo wordt het risico op heel wat ziektes op latere leeftijd mee bepaald door wat je eet tijdens je zwangerschap.

Wanneer je zwanger bent hoor je weleens dat je ‘voor twee’ moet eten. Dit is waar, maar niet op de manier waarop je denkt. Je moet namelijk eten voor twee in termen van kwaliteit, niet kwantiteit. Je lichaam heeft eigenlijk niet zo heel veel extra calorieën nodig om een baby te maken. In het eerste trimester hoef je zelfs helemaal geen extra calorieën op te nemen.

Tijdens je zwangerschap gaat echter je behoefte aan nutriënten enorm omhoog. Je baby is volledig afhankelijk van jou om deze voedingsstoffen binnen te krijgen! Laat dit de motivatie zijn om gedurende je zwangerschap zo gezond mogelijk te eten.

Sommige vrouwen halen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van bepaalde nutriënten niet. Zelfs wanneer je zeer gezond en gevarieerd eet, kan het moeilijk zijn om de quota voor een zwangerschap te halen. Daarom krijgt bijna elke vrouw een prenataal supplement voorgeschreven. Let op: dit geldt niet ter vervanging van gezonde voeding, het is slechts een aanvulling daarop. Een supplement op zich bevat niet genoeg vitaminen om aan je behoefte te voldoen.

Let er bij de keuze van een prenataal supplement op dat het geactiveerde B-vitaminen bevat (folaat, B6 en B12 worden anders niet goed opgenomen door het lichaam) en een bron is van jodium, selenium, magnesium, vitamine D, vitamine K2 en choline. Maak er een gewoonte van om je vitaminen in te nemen bij een maaltijd. Hierdoor worden de nutriënten beter geabsorbeerd.

Vragen over voeding en/of je gewicht en gezondheid tijdens of na je zwangerschap? Maak een afspraak met onze voedingsdeskundige Jennifer Cnops.

Maak een afspraak